Chili con carne på känslan


Idag bestämde jag mig för att laga chili con carne helt hemlagad. provade att inte följa ett recept som en liten prövning av mig själv och mina smaklökar.

Jag blev extremt stolt över mig själv.

"receptet" jag gjorde idag var följande.

450g köttfärs
2 gul lök
2 morötter
4 klyftor vitlök
2 paprika (gul och grön)
1 burk krossade tomater med basilika
1 röd chili utan frön
1 st packet fond du chef oxefond
2 st lagerbad
en nypa chili flakes
spiskummin
kanel
koriander
garam masala
socker
honung
ca 5 dl vatten
2 burk kidney böner
1 burk vita böner i tomatsås
salt och pepper


stort sätt stek köttfärs och hacka alla grönsaker fint i med dom i pannan/grytan och på med krossade tomater, fonden, vattnet och alla kryddor och låt koka i omkring 45 minuter efter halva tiden så har man i lite honung efter smak. sen i slutet av koktiden så i med bönorna och plocka ur lagerbladen och koka i ca 5 minuter. salt och pepper smaka av och servera med ris och bröd och ev liten sallad eller i mitt fall gurka för det var allt vi hadde hemma. Gillar man chili och lite "umpf" så kan chilisås och ev en till chili tilsättas. denna blev ganska mild i min smak.

dock kan jag lova att du kan mata hela familjen med denna portion, så vi har 4 dagars chili con carne för 2 kvar i pannan som ska sparas.

hoppas det smakar.
Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback