Ensamheten & paniken



Sitter ensam hemma och tittar på tv och sneglar mot min (till allas förvåning) opääpnade pringles burk.
Det är ingenting bra på tv, älsklingen är och festar hos grannen, jag har migrän Och katten är helt knäpp i huvet.

Jag kan inget annat än att sitta och tänka på vad som kan hända dom närmsta veckorna.
Jag slutar få pengar från försäkrningskassan i december nu. eller ja idag fick jag sista betalningen på 5000sek
Nu ska vi ner till kommunen och jobcenter här i Thisted och söka kontanhjälp.
Då ska man enligt regler postade på borger.dk följa dessa mått.


Udlændinge kan få kontanthjælp, når de:

  • ikke kan forsørge sig selv
  • er tilmeldt som ledig i det jobcenter
  • benytter sig af de aktiveringstilbud, der tilbydes.

Du melder dig ledig, og søger om kontanthjælp ved personligt at møde i dit lokale jobcenter i din kommune


(kort och gott för dom som inte kan danska så står det)

utlänningar kan få kontanhjälp när dom:

inte kan försörja sig själva
är anmälda som aktivt jobbsökande hos danska arbetsförmedlingen jobcenter.
utnyttjar sig av de aktiveringserbjudande som erbjuder.


Problemet är ju bara att vi sökte ekonomiskt bistånd när jag flyttade hit, mnen då hadde jag försäkringskassan och jag fick hem ett brev igår där det stog att min överklagan om kontanthjälp avvisades hos landstinget i danmark och att jag inte har rätt till kontanthjälp.

Jag har smått panik i ensamheten över detta. jag undrar kommer det stå i deras system att jag sökt förra året och fick avslag, komme rjag få en chans till? jag menar nu kan ja ju inte försörja mig. jag söker jobb frekvent på jobcenters hemsida, och skulle mer än gärna vilja koma ut på någon praktik eller aktivitet av något slag.

Hittils har Thisted kommune inte välkommnat mig med öppna armar som ny boende i Danmark.
Får öppna mina pringles nu och hoppas på det bästa tror jag. sluta vara så panikslagen. andas och ta det lugnt i stället.

Min dröm är ju att få en möjlighet att stanna i danmark, stanna med min fästman sonni, skapa mig ett liv här.
Jag vill inte bli tvingad att lämna den jag älskar och allt jag har här för en sån jobbig sak som ekonomi tills efter sommaren :( Efter sommaren vill jag nämligen plugga eller så är min danska mycket bättre så jag faktiskt har en chans att få ett jobb.

ANDAS ANNA!

Pringels-burken kallar!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback